شيوه صحيح گرفتن مضراب و نواختن سنتور

آموزش سنتور،سنتور،دانلود آموزش سنتور،فيلم آموزش سنتور،كتاب سنتور

شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

شيوه صحيح گرفتن مضراب و نواختن سنتور

۴,۸۱۱ بازديد

در مورد نحوه به دست گرفتن مضراب و طرز نشستن پشت سنتور كه از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و در صورت عادت كردن به نحوه نشستن غلط پشت ساز، مشكلات زيادي در آينده ايجاد خواهد شد، چند نكته قابل بيان است:

 1-      به صورت كاملاً راست و مستقيم روي صندلي در مقابل ميزي كه بايد ارتفاعي در حدود 60 سانتي متر داشته باشد، بايد بنشينيد. (به اصلاح از قوز كردن بايد خودداري كنيد) تقريباً مي توان گفت ارتفاع ميز بايد به صورتي تنظيم شود كه بازو و ساعد زاويه اي قائمه داشته باشند.

2-      محل قرار گرفتن پشت سنتور بايد به نحوي باشد كه نوازنده به تمام ساز تسلط كامل داشته و براي مضراب زدن به سيم هاي زرد و سفيد و پشت خرك ناگزير نباشد جاي خود را مدام تغيير دهد.

شيوه صحيح گرفتن مضراب و نواختن سنتور

3-      حلقه مضراب هاي سنتور را بين سه انگشت اول، دوم و سوم (شست، سبابه و وسطي) قرار دهيد. فراموش نكنيد كه انگشت هاي چهارم و پنجم بايد چسبيده به انگشت سوم باشد و پشت سر هم و يا زير هم قرار گيرند، يعني در داخل دست جمع نشوند. در ضمن حلقه مضراب هم حدوداً به بند اول انگشت دوم و سوم برسد.

5-      حركت مچ به هنگام مضراب زدن بهتر است شبيه حركت دستي باشد كه در ال چرخاندن يك شئ دوار است و تا حد ممكن بايد از حركت خشك مچ جلوگيري كرد. (متاسفانه بسياري از نوازندگان در اين بخش مشكل دارند و اغلب با استفاده از حركت آرنج مضراب مي زنند.)

6-      اگر مضراب را خيلي محكم در دست بگيريد اجراي آن خيلي خشك و با فشار خواهد بود. و اگر خيلي آزاد در دست نگه داريد در موقع اجرا انگشتان به حركت در مي آيند. پس بهتر است حد متوسط آن را در نظر بگيريد. يعني نه خيلي محكم و نه خيلي آزاد. در ضمن هميشه سعي كنيد سر مضراب به طرف بالا متمايل باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.